Gå eller cykla till jobbet – och du halverar risken för hjärtinfarkt. Det konstaterar forskare vid Umeå universitet som jämfört hälsan på bilister med cyklisters.
Flera tusen västerbottningar har fått svara på frågor om hälsa och levnadsvanor samt lämna blodprov. Utifrån deras fysiska aktivitet kunde forskarna se att de som cyklade eller gick till jobbet halverade sin risk jämfört med bilåkarna. De som dessutom motionerade på fritiden löpte ännu mindre risk.
De som gick eller cyklade till jobbet hade dessutom lägre blodfetter och vägde mindre än de som tog bilen.
Studien presenteras i Västerbottens-Kuriren – läs hela artikeln.



